lørdag 31. mars 2012

Litt om blomster, biler og ...Pus

Jeg prøver å ha en hage. Jeg mener, jeg bor midt i skogen, det er lite lys og jorda her er dårlig skogbunn som i grunnen egner seg dårlig til næringskrevende hagevekster. I de 13 årene vi har holdt til her snart, har hagen smått om senn tatt form og jordstruktur og planteutvalg har blitt bedre. Men det har vært en lang, arbeidstung og til dels mistrøstig vei vi har gått. Ta nå for eksempel jordbærene. Første året spiste elgen opp de nye plantene. 2.året gikk Bruno etter meg og dro de opp etter som jeg fikk plantet dem. Tredje året klarte hesten, som jeg tror egentlig var en wannabe-sjiraff, å tøye seg under gjerdet og gnafse i seg over halvparten. Etter vi fikk nettinggjerde rundt bær og grønnsaker, har til og med sauene klart å holde seg unna dem. Tross alle farer og utfordringer har vi nå altså klart å etablere et godt jordbærfelt.
Så var det hageblomstene...  Våren i år føyer seg nok inn i rekken av år da blomstene enten måtte presse fram et gen eller to for særlig herdighet, gener ingen til nå har visst om, eller rett og slett bare gi seg og bukke under. I fjor passet vi Nemi i krokusblomstringen. (da 9 mnd gammel golden). I år er 11 små troll på tur rett og slett over alt. Noe min fortsatt uferdige og sterkt kuede hage bærer tydelig preg av.

Ellers så har alle jentene vært på tur i dag. Vår har til og med vært med på besøk til mommo og Ba. Det var ikke så ille å kjøre bil. De var trøtte etter flere timers tumling i diverse blomsterbed, kattelek osv. Ronja og Jeanette sin peip litt da vi hadde snudd etter 500 meter og var på vei hjem over. Men alle av dere som har kjørt på veien ned til meg kan vel være enige i at det kan være all grunn til å komme med noen pip der...

Og så har de lekt med pus. Og i dag var kamera framme til rett tid! Se og kos dere!










Bare til informasjon: Pus er fremdeles i live! 5 minutter etter denne seansen lå den og myste på valpene igjen. Jeg tror den storkoser seg, tross alt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar